quilts en kwebbels foto's

 

 Foto's Karlsruhe 2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

quilten met een lepeltje

Doe de quilt goed strak in de ring en teken het patroon op de stof.

 

Daarna maak ik de quilt losser, er moet wat beweging inzitten. ( Dit deed ik altijd al)

 

Neem het lepeltje in de volle hand met je duim op de holle kant van het blad.

 

Vingerhoed op de middenvinger van de rechterhand, zo nodig vingercondoom om de wijsvinger en het lepeltje in de  linkerhand.

 

Maak de eerste steek en voel dat je het lepeltje raakt, op dat moment trek ik het lepeltje iets naar me toe en duw de naald naar boven. ( Die glijdt eigenlijk van het lepeltje af naar boven)

 

Zodra de naald aan de bovenkant te zien is gaat je lepeltje weer naar achteren en je naald weer door de stof naar de rand van het lepeltje.

 

Zo maak je eerst drie steekjes, al snel vier, vijf of zes en dan snap je ook  het nut van die vingercondoom.

 

 

Veel succes!!!!

Uitleg Skotse Trije

 

      

 

Snij een heleboel lichte en donkere lapjes bijvoorbeeld 10 X 10

leg een lichte en een donkere precies opelkaar. Trek op het lichte lapje  diagonaal een potloodstreep en naai een naaimachinevoetjebredenaad links en rechts van die streep. Knip op de potloodstreep en strijk de naad van beide lapjes naar de donkere kant. (Vooral niet aan de stof trekken.)

 

                       

 

Het was mijn bedoeling het patroon van de oude quilt van het gilde te gebruiken maar speldend raakte ik het overzicht kwijt en toen vond mijn man dit patroon wel zo aardig. 

 

 

 

 Omdat ik veel verschillende stofjes heb gebruikt heb ik eerst alle vierkante lapjes genaaid.

Daarna in het patroon op een laken gespeld ( kun je beter kijken of de kleuren goed verdeeld zijn)  en baan voor baan aan elkaar genaaid.

 

Van baan A de naadtoeslag naar rechts strijken….baan B de naadtoeslag naar links strijken….Van baan C weer naar rechts en van D weer naar links.

 

 

Zet  je de banen aan elkaar, dan vallen de naadtoeslagen in de hoeken prachtig naast elkaar.

 

 Veel succes,  Klazien  ( Hier volgen meer patroontjes)   

Punnikt U mee?

Járen geleden stond dit artikel in de krant. De dame die het schreef had een vooruitziende blik want.......ik punnikte weer.......nu wel met een handig dingetje....een sjaal ( sorry....een halsdecoratie).

Quiltrekken

Dit quiltrek is van mij. Ooit, vlak voor mijn verjaardag gekocht bij H&W in Amsterdam. Toen stond het raam in het rek nog horizontaal en kon ik er 3 quilts op kwijt, waarvan dan de voorste alleen goed te zien was. Een handige vriend van ons heeft er twee (afgeronde)  latten tussen gezet en de constructie een beetje veranderd zodat het raam (nu met 5 latten) scheef kan staan en alle quilts die erop hangen ook te zien zijn.

 

 

 

  

 

Een paar jaar later kwam ik de volgende advertentie tegen en bedacht dat dit rek prachtig zou passen in een

 (niet gebruikte) doorgang.

 

 (Niet bij mij hoor, ik heb,  zoals je hebt kunnen zien, op mijn H&W rek ruimte genoeg).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

Dit is een prachtig groot exemplaar. Waar ik deze tegenkwam weet ik niet meer, maar als ik het goed bekijk is deze ( volgens mij gemaakt van plastic buizen)  voor een doe het zelver een makkie.

 

 

 

 

 

 Deze neemt veel plaats in maar...als je zoveel plaats hebt is het wel een mooie.

 

 

 

  

 

mooie kerstspreuk Dutch Modern Quilts M en M in de regen met kinderen en schoonkinderen
Bekijk artikelen van:
ons gezin zonder Tom en Xander Maartje
Mijn Favo's
WillekeWilleke PaulinePauline KittyquiltKittyquilt ConnyConny Klazien's handwerkKlazien's handwerk ElsbethElsbeth FûgeltsjeFûgeltsje Marpies projectsMarpies projects Lappies en LarieLappies en Larie Aart's paradijsAart's paradijs GertGert JeannetJeannet Ellie's QuiltplaceEllie's Quiltplace
ouse pfotos roos Paul Himilayen Musk vingerhoedje van Josephine Hosta Blauwe regen Geranium